KAWAN-KAWAN SAYA

11 May 2012

SAMBAL KERING IKAN BILIS BERKACANG

Assalamualaikum wbt..
Sambal bilis ni, saya buat pagi tadi...itupun teringat kat ikan bilis yang baru beli masa pergi rumah Mak Uteh..ikan bilis segar yang diproses dan dikeringkan di tengah laut, kata Mak Uteh..jadi belilah sekilo bawak balik.. Sambil2 masak mee goreng untuk sarapan, saya masaklah sambal ni. kebetulan semua bahan yang diperlukan ada kat dapor.. apa lagi... bermula lah operasi saya... mula-mula, gorengkan ikan bilis sampai garing..kemudian, gorengkan kacang tanah. kemudian kisar sedikit bawang putih, bawang merah dan cili kering (lebihkan sedikit). saya tak suka guna banyak bawang merah, sebab nanti kacang jadi lemau.. Kemudian tumiskan dengan minyak secukupnya sampai garing.. dah garing, masukkan gula, kacau sampai pekat dan naik minyak.. campak sekeping asam gelugur..tambah garam secukup rasa.. kemudian, campurkan ikan bilis dan kacang tanah goreng. kacau rata2, bolehlah diangkat. kalau taknak makan, boleh simpan dalam bekas kedap udara... Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment